Afgelopen dagen - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Shaira Soekhai - WaarBenJij.nu Afgelopen dagen - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Shaira Soekhai - WaarBenJij.nu

Afgelopen dagen

Door: Shy

Blijf op de hoogte en volg Shaira

12 Juli 2007 | Palestina, East Jerusalem

Hallo lieve mensen,

De afgelopen paar dagen zijn zo vol en hectische geweest. Ik heb zoveel meegemaakt en ervaren dat ik niet alles op kan schrijven. Maar toch zal ik mijn uiterste best doen om mezelf te proberen te verwoorden.

Zondag 8 Juli ben ik erg vroeg wakker geworden ondanks ik niet laat ben gaan slapen de vorige dag. Rond 5:00 werd ik wakker om getuige te zijn van de mooie zonsopgang. Dit was werkelijk waar schitterend. De eerste straaltjes licht kwamen al gauw langs de bergen heen.
Na hiervan genoten te hebben, kregen we een heerlijk ontbijtje van ons gast vriendin Rowan. Een lieve vrouw van 25 met 3 kinderen. De pita's boter, zelfgemaakte jam en, eieren van de boerderij(die overigens van hunzelf is). De geiten die ze er ook hebben verzorgen ook de melk en de geitenkaas.
Na gedag te hebben gezegd en bedankt te hebben voor het overheerlijk ontijt was het tijd om te gaan want we moesten om 8:30 alweer aanwezig zijn op het "Al-Ruwad center". Daar werd er door een vluchteling (die is gevlucht van israel naar palestina)een rondleiding gegeven. Dit is een centrum waar er allerlei culturele aciviteiten plaats vinden om de Palestijnse cultuur te behouden.
Hierna kregen we een rondleiding door de Aida Camp. Dit was erg indrukwekkend. Dit vluchtelingenkamp bestaat al sinds 1948. De tenten die er toen der tijd waren, staan er niet meer. In plaat hiervan hebben de mensen tot heden zelf gebouwen gemaakt. Het enige probleem is echter dat ze niet het lad als eigendom hebben. De VN heeft dit voor 100 jaar geleend. Dit betekend dus dat de huizen die de vluchtelingen gebouwd hebben officieel niet hun eigendom is.
We hebben ook scholen bezocht en door een waterspel beoorlijk de boel op stelten gezet. (foto's volgen nader). Wat mij het meest opviel tijdens het bezoek aan de school, was dat de kinderen speelden op het basketbald veld maar hun uitzicht was de grote boze muur.

Na de lunch was het tijd om verder te gaan naar jeruzalem. We hadden daar wat vrije tijd om te winkelen. In plaats hiervan koos ik om een gesprek aan te gaan met israeliers, om ook hun kant van het verhaal te horen.
Ik raakte verdwaald en toen ik de weg vroeg, raakte ik in gesprek met Israeliers voor een eet tentje. Een oma een vader en een dochter. Toevallig waren zij ook de eigenaren van de tent.
We raakte in gesprek over de situatie palestina Israel. Ik vroeg maar raak en zij gaven mij hun antwoorden. Zo kwam ik erachter dat zij het wel eens waren met de muur omdat zij na al die jaren nu in vrijheid leven. Ze hoevden niet bang te zijn voor de zelfmoordaanslagen van de Palestijnen. Er werd ook gezegd dat Palestijnen een visum konden krijgen om va de ene kant van de muur naar de andere te reizen.
Wat zijn iet wisten, ( en ik toen ook nog niet!) is dat het de Palestijnen onmogelijk wordt gemaakt om door de checkpoints heen te reizen. Daarnaast staat die muur niet op de Israelische kant, maar is er een heel gedeelte van het Palestijnse gebied gebruikt om de muur te plaatsen.
Zie voor meer info: http://www.ubq.it/kufia/img/upload/1131902498Copia%20di%20apartheid_wall.jpg

Hierop zie je dat het stukje palestina wordt ingepikt door de israelische overheid (ik gebruik de term overheid omdat niet alle Israeliers het eens zijn met het plaatsen van de muur). Het gebied van de palestijnen wordt steeds kleiner. De VN heeft hier geen toestemming oor gegeven maar wat doe je tegen het derde na sterkste leger in de wereld.


Groetjes van hier! (P.S vanmiddag werd bekend gemaakt dat Israelische troepen de gaza in zijn getrokken. Een spannende tijd dus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Palestina, East Jerusalem

Shaira

2 weken wonen in Palestina

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 18274

Voorgaande reizen:

08 Juli 2007 - 26 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: