Kranten bericht Algemeen Dagblad - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Shaira Soekhai - WaarBenJij.nu Kranten bericht Algemeen Dagblad - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Shaira Soekhai - WaarBenJij.nu

Kranten bericht Algemeen Dagblad

Door: Shy

Blijf op de hoogte en volg Shaira

10 Juli 2007 | Palestina, East Jerusalem

Toestemming voor reis naar Palestina
Door ANNE KOMPAGNIE

GOUDA - Twintig Goudse jongeren vertrekken deze zomer naar Palestina.
Het project - dat onder meer uitgaat van activiteitencentrum RM in Gouda-Oost, de gemeente en intercultureel instituut Meander - heeft het groene licht gekregen vanuit het Explore-programma van Buitenlandse Zaken.

Volgens Rachid Tighadouini, de R van RM, zijn inmiddels zo’n vijftien geschikte jongeren gevonden die zullen deelnemen. Hoewel momenteel niet direct gevaar dreigt, kan de reis tot op het laatste moment worden afgezegd, mocht de veiligheidssituatie daar aanleiding toe geven. ,,De situatie is er nooit stabiel.’’

De groep jongeren moet bestaan uit een gemêleerd gezelschap van jongens en meisjes, allochtoon en autochtoon. Tighadouini benadrukt dat er specifiek voor Palestina is gekozen, omdat het conflict in de Gaza ook in Nederland sterk leeft. ,,Ons doel is om ter plekke beide kanten te belichten. We willen ook zeker iets met Israëlische jongeren ondernemen. Maar het Explore-programma beperkt ons wat dat betreft wel enigszins, omdat het alleen reizen naar ontwikkelingsgebieden subsidieert. Die term slaat wel op Palestina, niet op Israël.’’

Actualiteitenrubriek Netwerk heeft al interesse getoond om met het gezelschap mee te gaan voor een reportage. Van de deelnemende jongeren wordt geëist dat ze bij terugkomst bekendheid geven aan wat ze in het gebied hebben gezien en opgestoken. Ook moeten ze elk honderd euro betalen als tegemoetkoming in de kosten.